Piano day. Klaviermūzikas diena Ventspilī

29. martā Ventspilī, koncertzālē “Latvija”, atzīmējot starptautisko klavierēm veltīto dienu jeb “Piano Day”, koncertēs pianisti Roberts Flaics (Robert Fleitz) un Džons Kamīls Farā (John Kameel Farah). 

Pirmā klaviermūzikai veltītā diena jeb “Piano Day” tika atzīmēta 2015. gada 29. martā. Diena, kad pēc vācu pianista un skaņraža Nila Frāma (Nils Frahm) ierosinājuma ikviens plašajā pasaulē tika aicināts godināt šo instrumentu un tam radīto mūziku. Nu gada 88. dienas (atsaucoties uz 88 klavieru taustiņiem) atzīmēšana kļuvusi par tradīciju un šogad norisināsies jau astoto reizi.

“Kāpēc pasaulei vajadzīga Klavieru diena? Iemesli ir dažādi. Galvenokārt tāpēc, ka nenāk par ļaunu cildināt šo instrumentu un visu ar to saistīto – izcelt izpildītājus, komponistus, klavieru būvniekus, skaņotājus, cēlējus un nesējus un, visvairāk, klausītāju!” teicis idejas autors N. Frāms.

Pirmo Klavieru dienu Ventspilī martā pirms diviem gadiem izjauca visiem zināmie apstākļi. Arī pagājušogad tā notikt nedrīkstēja. Ar pamatotām cerībām nu tiek gaidīta marta nogale, lai beidzot gada 88. dienu atzīmētu ar divu spilgtu, starptautiski atzītu pianistu pārsteidzošiem un muzikālajā valodā atšķirīgiem koncertiem, ļaujot klausītājiem iepazīt gan tik dažādo instrumenta skanējumu, gan katra mākslinieka kā autora un interpreta personību.

Koncerta pirmajā daļā muzicēs amerikāņu pianists Roberts Flaics. Mūziķis, kuru “New York Concert Review” savulaik nodēvējis par “inovatīvu domātāju mūzikā”, sevis Ventspilij izvēlēto programmu veido tieši tādu. Roberta izpildījumā neierastā kompānijā sastapsies gan Pēteris Vasks un Krists Auznieks, kā arī Latvijā vēl neatskaņoti Mollijas Džoisas (Molly Joyce) un Džūlijas Perijas (Julia Perry) darbi klavierēm.

Roberts klavierspēli pie sava tēva sāka apgūt jau četru gadu vecumā. Absolvējušam gan bakalaura, gan maģistra studijas Džuljarda skolā (The Julliard School) pie pasniedzējiem Hangkvana Čena (Hung-Kuan Chen) un Džuliana Mārtina (Julian Martin), Robertu joprojām ar tēvu Patriku (Patrick Fleitz) saista arī muzikāli profesionālas saites – abi ir “Swan City Piano Festival” dibinātāji un kuratori, un ik gadu dzimtajā pilsētā Leiklendā Floridas štatā pulcē spilgtus un visdažādākos klavierspēles žanrus pārstāvošus māksliniekus. Kā teic pats Roberts Fleics, viņš šobrīd ir “ar vienu kāju Rīgā, ar otru – joprojām Ņujorkā”, jo vienlaikus šobrīd gan studē Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā pie Jura Žvikova, gan ik pa laikam dodas mājup, lai koncertētu un iesaistītos citos radošos projektos. Pavisam nesen, aizvadītā gada oktobrī, Roberts Flaics ar solo koncertu piedzīvoja debiju Kārnegi zālē (Carnegie Hall) Ņujorkā. Aizrāvies arī ar kompozīciju, kurā pievēršas kvīru ekoloģijai, tehnoloģiju okultajām iespējām un cilvēku spontānai labestībai, Roberts labprāt atsaucas citu mūziķu un kolektīvu aicinājumiem radīt tiem jaundarbus. Viņa mūziku izpilda gan “Metropolis Ensemble” un Hilarijas Īstonas (Hilary Easton) deju kompānija Ņujorkā, gan arī kaimiņi – lietuviešu klavieru duets “Twenty Fingers Duo”.

Džonu Kamīlu Farā Latvijas, tostarp – Ventspils, klausītāji jau iepazinuši. Uzreiz pēc koncertzāles “Latvija” atklāšanas 2019. gada vasarā mūziķis kopā ar kolēģiem sniedza neaizmirstamu koncertu, atskaņojot ne tikai Stīva Reiha (Steve Reich) darbu sešām klavierēm “Six Pianos”, bet arī savu oriģinālmūziku. Tieši trauksmainā ceļojumā sevis paša radītajā skaņu pasaulē Džons grasās aizvest klausītājus koncertā Klavieru dienas laikā. Trauksmainā un pārsteidzošā ik uz soļa, jo iepriekš un citu mūziķu izpildījumā nepiedzīvotā manierē Džons Kamīls Farā savā mūzikā jauc baroku un seno mūziku ar Tuvo Austrumu tautas mūzikas motīviem, daudz brīvas improvizācijas un dažādākajām elektroniskās mūzikas formām. Koncertus, kuros mūziķis ar apbrīnojamu vieglumu un veiklību mij gan instrumentus, gan saliek un uzreiz izjauc skaņu ainavas, Džons Kamīls ar zināmu devu humora pats tā arī dēvē – par sava veida “Vidējo Austrumu baroka kiberpanka” rituāliem.

Bramptonas pilsētā Ontario provincē Kanādā dzimušais mākslinieks klavierspēli un kompozīciju apguvis Toronto Universitātē, studiju laikā pat divkārt iegūdams Glena Gūlda (Glenn Gould) balvu kompozīcijā. Pēc studijām Džons Kamīls devās uz ASV Rietumkrastu, lai Kalifornijā pavadītu laiku pie Terija Railija (Terry Riley), kurš kļuva par viņa privātskolotāju. Arī Arābu mūzikas retrīts Hārtfordā uz laiku kļuva par Džona Kamīla Farā patvērumu, rezidenci un iedvesmas vietu. Šobrīd mūziķis par mājām sauc Berlīni, viņa ierakstus izdod prominentā izdevniecībā “Neue Meister”, un starp solo koncertiem Eiropas koncertzālēs un ik pa laikam arī pagrīdes klubos (!), Džons Kamīls ar kolēģiem atsvaidzina arī Reiha “Six Pianos” projektu. Gaidot Džona Kamīla Farā atgriešanos Ventspilī un mēģinot iztēloties, ko sagaidīt no viņa koncerta Klavieru dienā, der atgriezties jau pieminētajā 2019. gada 1. augustā, kad koncertzālē “Latvija” mūziķis atskaņoja arī savu autormūziku, un pēc kura Pauls Bankovskis interneta žurnālā “Satori” rakstīja:

“Man personīgi interesantākais šķita Džona Kamīla Farā veikums – viens skaņdarbs, kurā ieskanējās Tuvo Austrumu motīvi, un otrs kā tāds mīlestības apliecinājums Baham. Vai varbūt Glena Gūlda ierakstītajām Goldberga variācijām ar dungošanu fonā.”

Iztirzājot visu sešu pianistu sniegumu, citā atskatā uz koncertu turpat “Satori” Edgars Mākens piebilda:

“[..] Interesantākais no tiem, Džona Kamīla Farā darbs “Introitus”, apvieno baroka polifoniju ar Džezualdo harmoniju, tomēr skanējumā saglabājot mūsdienīgu un ļoti reljefu, izteiksmīgu faktūru, brīžiem izmantojot arī frīģiski austrumnieciskus motīvus un kulminācijā nonākot līdz Listam raksturīgām plašām pasāžām visā klavieru diapazonā.”

 
No upcoming events