Londonas Simfoniskais orķestris un DŽANANDREA NOZEDA / Sondžins Čo, klavieres/. Rīga Jūrmala mūzikas festivāls.

 
Piektdien, 30. augustā, plkst. 20.00 Dzintaru koncertzālē (Lielā zāle)
Londonas simfoniskais orķestris un diriģents Džanandrea NozedaNoseda
Sondžins Čo, klavieres
 
Mūzikas festivāla RĪGA JŪRMALA noslēdzošās nedēļas nogales centrā – orķestris, kuru var dēvēt par drosmīgāko un asprātīgāko starp pasaules orķestriem. Šķiet, jēdziens “robežas” uz Londonas simfonisko orķestri nav attiecināms – kopš tā dibināšanas 1904. gadā mūziķu kolektīvs vienmēr ir bijis avangardā, ieviešot vai aprobējot laikmeta vēsmas. Orķestris pirmais ieskaņo skaņuplates, mūziku filmām, dibina pats savu ierakstu zīmolu, spēlē olimpisko spēļu atklāšanā un jaunās virsotnēs uzved tieši laikmetīgo mūziku. 
 
Londonas simfoniskā orķestra galvenā viesdiriģenta Džanandrea Nozedas Nosedas un korejiešu pianista Sondžina Čo pirmā sadarbība bija Friderika Šopēna mūzikas ieraksts, bet mūzikas festivālā RĪGA JŪRMALA abi mūziķi interpretēs Sergeja Prokofjeva Otro koncertu klavierēm un orķestrim.
 
Koncerta programmā:
Nikolajs RIMSKIS-KORSAKOVS. Svīta no operas “Teiksma par neredzamo pilsētu Kitežu”
Sergejs PROKOFJEVS. Otrais koncerts klavierēm un orķestrim solminorā, op. 16
Dmitrijs ŠOSTAKOVIČS. Sestā simfonija siminorā, op. 54

Kopš pirmās pastāvēšanas dienas Londonas simfoniskais orķestris ir bijis izaicinoši atšķirīgs un lepni novatorisks – šādu pašraksturojumu rodam Londonas simfoniskā orķestra (LSO) mājaslapā. 1904. gadā dibinātais orķestris bija pirmais Lielbritānijā, kas piederēja pašiem mūziķiem. Un viņu neatkarības mīlestība kopš tā laika nav mazinājusies. LSO bija viens no pašiem pirmajiem orķestriem, kas ieskaņoja skaņuplates un mūziku filmām; šodien viņu diskogrāfijā ir vairāk ieskaņojumu nekā jebkuram citam pasaules orķestrim.
 
Savā divpadsmitajā desmitgadē Londonas simfoniskais orķestris joprojām tic, ka viņu galvenais uzdevums ir gādāt, lai pēc iespējas lielāks klausītāju skaits varētu tikties ar izcilu mūziku. Kopš 1982. gada orķestris ir Londonas Bārbikenas centra rezidences orķestris. Ik gadu tas sniedz 70 koncertus Londonā un ap pussimtu koncertu citur pasaulē.
 
LSO ir ne tikai pirmais orķestris, kas izveidoja pats savas izglītības programmas, bet arī pirmais, kas radīja pats savu mūzikas izglītības centru. LSO ir pirmais vēl kādā būtiskā jomā. Jau 1999. gadā orķestris dibināja pats savu ierakstu zīmolu „LSO Live”. Tobrīd tā bija gluži revolucionāra pieeja koncertu ieskaņošanai un ierakstu izplatīšanai, jo tā bija viena no pašām pirmajām ierakstu firmām, kas, jau atkal, pieder pašiem mūziķiem. LSO bija pirmais, kas lika lietā digitālās filmēšanas, „Blu-ray Audio”, lejupielādes un straumēšanas iespējas. Orķestra muzicēšanu var dzirdēt arī simtiem filmu skaņu celiņos – no “Zvaigžņu kariem” līdz “Karaļa runai”, “Ūdens formai” un “Indiana Džonsam”.
 
Visvairāk klausītāju – 900 miljoni – orķestrim bija tad, kad 2012. gada Londonas olimpisko spēļu atklāšanā kopā ar LSO un Saimonu Retlu muzicēja misters Bīns – aktieris Rovans Atkinsons.
 
Diriģents Džanandrea Nozeda Noseda (1964) ir dzimis Milānā, diriģēšanu studējis pie Donato Renceti, Mjunhuna Čuna un Valērija Gergijeva. Mācījies arī klavierspēli un kompozīciju. Par nopelniem Itālijas mākslā viņš ir apbalvots ar Itālijas Republikas Goda ordeni. 2015. gadā par Gada diriģentu viņu titulēja žurnāls „Musical America”, 2016. gadā viņš ieguva Starptautisko Operas balvu kā Gada diriģents.
 
Šobrīd Nozeda Noseda ir Nacionālā simfoniskā orķestra muzikālais vadītājs Vašingtonā, kā arī Londonas simfoniskā orķestra (LSO) un Izraēlas filharmonijas orķestra galvenais viesdiriģents. Viņš vada Kadakesas orķestri Katalonijā un Strezas festivālu Itālijā. 2018. gada jūlijā Cīrihes opera paziņoja, ka Nozeda Noseda būs tās galvenais muzikālais vadītājs, sākot ar 2021./2022. gada sezonu, un jau tagad ir zināms, ka šī darba perioda centrālais notikums būs jauns Vāgnera „Nībelungu gredzena” cikla iestudējums.
 
Korejiešu pianists Sondžins Čo (1994) 2015. gadā uzvarēja Starptautiskajā Friderika Šopēna pianistu konkursā Varšavā, un kopš tā laika viņa karjera attīstījusies ar starptautisku vērienu. Jau gadu vēlāk pianists ne tikai parakstīja līgumu ar vienu no pasaulē lielākajām ierakstu izdevniecībām „Deutsche Grammophon”, bet arī laida klajā savu pirmo albumu.
 
Nozeda Noseda raksturo Sondžinu Čo šādi: „Viņa spēles maniere ir ļoti dabiska, un tomēr ir kāda īpaša izsmalcinātība tajā, kā viņš atrod jaunas idejas, nekļūdams ekscentrisks. Spēja izteikties, saglabājot dabiskumu, – tas ir tas, ko šajā ļoti jaunajā māksliniekā tiešām cienu.”
 
Sondžins Čo ir dzimis Seulā, Dienvidkorejā, studējis vispirms Seulas Mākslu augstskolā, tad Parīzes Nacionālajā konservatorijā pie Mišela Berofa. Vēl pirms uzvaras Varšavā viņš ieguva 3. vietu Pētera Čaikovska konkursā Maskavā (2011) un Artura Rubinšteina konkursā Telavivā (2014). Savā dzimtenē Sondžins ir iemantojis superzvaigznes cienīgu statusu, un arī koncerttūrēs citur pasaulē viņu uzticīgi sagaida sajūsmināti tautiešu – pielūdzēju un fanu pūļi.
 
Sondžins Čo ir uzstājies ar solokoncertiem pasaules slavenākajās koncertzālēs un festivālos – Kārnegija zālē un Amsterdamas „Concertgebouw”, Berlīnes filharmonijā, Volta Disneja zālē Losandželosā, Cīrihes Tonhallē, Stokholmas koncertnamā, Prinča reģenta teātrī Minhenē, Verbjē festivālā, Gštādes Menuhina festivālā, Reingavas festivālā u. c.

No 19. jūlija līdz 1. septembrim Rīgā un Jūrmalā viesosies vadošie pasaules simfoniskie orķestri un diriģenti, būs iespēja klausīties simfoniskās, kamermūzikas un solokoncertus, kā arī iepazīt akadēmiskās mūzikas izpildītājmākslas zvaigznes un jaunos talantus. RJMF2019 mākslinieciskās koncepcijas autori ir Verbjē mūzikas festivāla dibinātājs un vadītājs Martins Engstrēms un producents Migels Estebans. RJMF2019 rīko fonds “Rīgas Jūrmalas mūzikas festivāls”, kura darbības mērķis ir veidot klasiskās mūzikas notikumus, kas popularizē Latviju pasaulē kā nozīmīgu klasiskās mūzikas tūrisma galamērķi Ziemeļeiropā.
 
Vairāk: www.riga-jurmala.com
 
Nav gaidāmo pasākumu