NAKTS DZIESMAS

30.05.2023. plkst. 18.00 JVLMA Lielajā zālē

NAKTS DZIESMAS

Viktorija Pakalniece /soprāns/ un Diāna Zandberga /klavieres/

Piedalās Karīna Mazūra un Arnis Stepiņš /perkusijas/, Katrīna Avotiņa /klarnete/,

Guntars Poplavskis un Lolita Fussa /skaņu režija/.

Programmā Georgs Pelēcis, Gundega Šmite, Anitra Tumševica, Helēna Tulve, Vikints Baltaks, Francis Šūberts – Ferencs Lists.

Programmā “Nakts dziesmas” ir iekļauta mūzika, kas rezonē ar zemapziņas dziļākajiem un noslēpumainākajiem slāņiem, jo dziedātājas Viktorijas Pakalnieces doktorantūras mākslinieciskā projekta pamatā ir balss robežu pārkāpšana ar paplašinātu vokālo tehniku palīdzību.


“La Luna” ar F. Garsijas Lorkas tekstu no Gundegas Šmites cikla “Četras nakts dziesmas” balsij un sitaminstrumentiem ir tapis Ukrainas-Krievijas kara ēnā un pēc komponistes vārdiem attēlo nemirstīgās nežēlības seju. Savukārt Šmites vokālajā ciklā “Rudenības” liela loma ir  rituālas burvestības un maģijas klātbūtnei. Tajā ieskanas sievietes personīgā pašatklāsme, atklājas dvēseles ievainojamība, ilgas pēc mīlestības un pieņemšanas.


Turpretim gaismas apdvestajā Anitras Tumševicas ciklā “Cēsu skiču burtnīcas” attēlota klusuma maģija un nesavtīga mīlestība. Filozofiski dzīves jēgas meklējumi un vieda apskaidrība valda Georga Pelēča “Septiņos Knuta Skujenieka dzejoļos soprānam, klarnetei un klavierēm – Ne gudrība, ne dusmas nenāk prātā".


Igauņu komponistes Helenas Tulves skaņdarbā “Sāls” balsij un divām perkusijām valda meditatīvs noskaņojums, sevis meklējumi un iekšējo konfliktu analīze. Tas tiek panākts arī ar atskaņotājmākslinieku lomu maiņu, jo sitaminstrumentu partija paredzēta dziedātājai, bet perkusionistiem ir jāizmanto balss.


Lietuviešu komponists Vikintas Baltakas /Vikints Balaks/ par savu izaicinošo aleatorisko skaņdarbu “RiRo” soprānam un elektronikai atklāj, ka tajā maksimāli samazinātas jebkādas detaļas, lai gudrs izpildītājs ar savu iztēles spēku spētu bagātināt interpretāciju. Partitūrā nav izmantotas tradicionālās dinamikas norādes, tā vietā komponists ar nošu izmēru un līniju palīdzību cenšas atainot notiekošā intensitāti un nozīmi. Dziedātāja teksta vietā izmantotas dažādas fonēmas, līdzskaņi un patskaņu savienojumi, kuru tembrālo krāsainību pastiprina elektroniskie efekti.


Programmu bagātinās Franča Šūberta dziesmas Ferenca Lista transkripcijā klavierēm solo, kur klavieru skanējumā meistarīgi apvienojas vokālā partija un pavadījums.

 

Kopīgās profesionālās doktora studiju programmas mākslās “Mākslas” apakšprogrammas “Mūzika un skatuves māksla” koncerteksāmens

 

Biļetes cena 5 EUR

Biļetes TIKAI iepriekšpārdošanā “Biļešu paradīzes” kasēs, www.bilesuparadize.lv

 
Nav gaidāmo pasākumu