Romeo un Džuljeta - Krievijas Nacionālais balets /S. Radčenko/

Ieteikt

KRIEVIJAS NACIONĀLAIS BALETS

Mākslinieciskie vadītāji – Krievijas nopelniem bagāti mākslinieki Jeļena un Sergejs Radčenko

1989.gadā divas leģendārās Lielā teātra zvaigznes Māris Liepa un Sergejs Radčenko dibināja „Maskavas festivāls-balets” – pirmo neatkarīgu Krievijas kolektīvu, kas ātri ieguva popularitāti visā pasaulē.

Dibināts tālajos 80-jos, kad daudzi slaveni padomju laika horeogrāfi un dejotāji guva iespēju baudīt radošuma brīvību, brīvi izbraukt, nesot un stiprinot Krievijas baleta tradīcijas, vienlaicīgi stiprinot mācoties kaut ko jaunu, kas parādījās dejas mākslā.

Vēlāk trupa tika pārdēvēta par „Krievu Nacionālais Balets” u par vadītāju kļuva , kuru vadīja Krievijas nopelniem bagātais skatuves mākslinieks Sergejs Radčenko un nedaudz vēlāk par otru māksliniecisko vadītāju kļuva Mariinskas teātra vadošā soliste, nopelniem bagāta skatuves māksliniece Jeļena Radčenko.

Vadošais Lielā teātra skatuves mākslinieks, Krievijas baleta leģendas – Maijas Pļeseckas pastāvīgs partneris „Karmen-sjūtā” Bizē-Sčedrina, Sergejs Radčenko kalpoja uz Lielā teātra skatuves 25 gadus. Šodien baleta mākslas korifejs veiksmīgi vada paša trupu, kuras sastāvā vairāk kā 70 pirmklasīgi dejotāji.

Dažādos laikos trupā dejoja Lielā, Mariinskas un Permas teātru vadošie solisti, kā arī solisti no Kijevas, Kazaņas, Rīgas. Mākslinieki pārstāv klasisko baletu, kura tradīcijas radās vēl 19.gadsimtā. „Mūsdienīgam skatītājam izveidot interesi un vajadzības pēc klasiskā baleta mākslas – mūsu kolektīva galvenais uzdevums ”, - uzskata Sergejs Ragčenko, no viņa vārdiem arī radās teātra nosaukums – Krievijas Nacionālais Balets.

Trupas repertuārā ir visi slaveni baleta šedevri: „Gulbju ezers”, „Apburtā princese”, "Dons Kihots", "Žizele", "Karmena Suite", "Pahita", "Riekstkodis", "Bajadēra", "Pelnrušķīte", "Raimonda", "La Sylphide", "Velts Brīdinājums", kā arī krievu un pasaules klasikas plašs koncertu numuru spektrs.

Ar vislielāko prieku gaidīsim Jūs mūsu izrādēs!

 

1 akts - Romeo un Džuljeta

„Romeo un Džuljeta” P. Čaikovskis. Tas ir pirmais komponista aicinājums vērsties pie slavena angļu dramaturga mākslas mantojumiem. Uvertīras mūzika ir balstīta uz tēmām, kuras personificē Šekspīra traģēdijas pamat tēlus un kolīzijas Veronā, laikā, kad karoja Monteki un Kapuleti.

2 akts - Šopeniāna

"Šopeniāna" F. Šopēns. Baletmeistars Mihails Fokins pasaules un krievu baleta vēsturē ienāca kā lielisks eksperimentētājs, piešķirot dejas mākslai jaunu izteiksmību. Starp raksturīgām Fokina iezīmēm –baleta uzvedumu veidošana, izmantojot ne baleta mūziku. Viens no tādiem uzvedumiem radās 1909.gadā ar nosaukumu „Šopeniāna” .

„Šopeniāna” – balets bez sižeta, taču emociju pārpildīts. Savā izrādē Fokins atdzīvina 19 gds. romantiskā baleta tēlu. Pateicoties baletmeistara meistarībai, Šopēna apburošā mūzika kļūst ne tikai dzirdama savādāk, bet arī redzama.  

SERGEJS RADČENKO

Mākslinieciskais vadītājs, Krievijas nopelniem bagāts mākslinieks. Dzimis 1944.gadā. Pabeidza Maskavas akadēmisko horeogrāfisko skolu 1964.gadā un pievienojās Lielā teātra trupai, kur nostrādāja 25 gadus. Šajos gados viņš izpildīja visu Lielā teātra repertuāru, kā rakstura dejotājs.

Bet dejotājs kļuva slavens pateicoties "Karmena Suite" Toreodora partijai, izpildot pārī ar sleveno  Maiju Pļesecku, kuru dejoja pastāvīgi, kamēr šī balets bija Lielā teātra repertuārā

Viņš ir „Krievu Nacionālā balata” dibinātājs un maķslinieciskais vadītājs, sasniedza lielus panākumus viņa jaunās un talantīgās trupas tapšanā un attīstībā.  

Viņa meistarklase ir zināma un apmeklēta visā pasaulē. Darbam viņš aicina vadošos meistarus no Lielā un Mariinskas teātriem. Viņa pamatmērķis ir Krievu klasiskās baleta skolas tradīciju saglabāšana un turpināšana.

JEĻENA RADČENKO

Mākslinieciskais vadītājs, Krievijas nopelniem bagāts mākslinieks. Pabeidza Mariinskas teātra Dejas Akadēmiju. Izlaiduma gadā tika pieņemta Mariinskas teātri par solisti. No 1980.gada Valsts Akadēmiskā Lielā teātra soliste. 1992. gadā sāka strādāt Krievu Nacionālā Baletā kā soliste un pedagogs-repetītors. Viņas repertuārā: "Dons Kihots" (Kitrija), „Žizele”(Mirta), „Bajadēra”(Medora), „Pasaules dibināšana”(Vellata), "Karmena Suite" (Karmena), „Gulbju ezers”(Ungāru līgava) un daudzas citas lomas. Pasniedz meistarklases Eiropā un Amērikā, baleta izrādēs daudzu horeogrāfisko numuru un deju režisore.  

1 акт – «Ромео и Джульетта» П.И. Чайковского – это первое обращение композитора к творческому наследию великого английского драматурга. Эта увертюра не только открывает шекспировскую линию в творчестве П.И. Чайковского, но и является началом целой серии творческих замыслов композитора на этот сюжет. Музыка увертюры основана на темах, которые олицетворяют основные образы и коллизии шекспировской трагедии в Вероне во времена вражды Монтеки и Капулетти. Особенное восхищение вызвала тема любви, о которой Н.А.Римский-Корсаков писал: “До чего вдохновенна! Какая неизъяснимая красота, какая жгучая страсть! Это одна из лучших тем всей русской музыки!” Эта тема, очевидно, была также любима композитором, так как в сохранившемся эскизе дуэт Ромео и Джульетты из неосуществлённой оперы построен именно на вечной теме любви.

2 акт – «Шопениана». Балетмейстер Михаил Фокин вошел в историю русского и мирового балета как замечательный экспериментатор, придавший искусству танца новую выразительность. Среди отличительных черт творчества Фокина – создание постановок на небалетную музыку. Одним из таких спектаклей была «Шопениана», поставленная в 1909 году на музыку Шопена в оркестровке Александра Глазунова.

«Шопениана» – бессюжетный балет, но он полон эмоций. В своем спектакле Фокин воскрешает образы романтического балета XIX века. Благодаря мастерству балетмейстера чарующая музыка Шопена становится зримой.

http://youtu.be/m0HEcE3RhIs